یزد فردا به نقل از پايگاه اطلاع رسانى دولت، بر اساس اين قانون، به منظور كارآيي و اثربخشي سرمايه‌هاي انساني نظام سلامت شامل شاغلين باليني رسته بهداشتي، درماني در بخش هاي دولتي (كشوري و لشكري) و غيردولتي، ساعت كار هفتگي شاغلين موضوع اين قانون با توجه به صعويت كار، سابقه خدمت و كار در نوبت‌كاري هاي غيرمتعارف، به تناسب در هفته حداكثر تا هشت ساعت تقليل مي‌يابد و دولت مي‌تواند ساعات كار بخش هاي دولتي و غيردولتي در نوبت هاي شب و ايام تعطيل را با ضريب 5/1 و در نوبت عصر با ضريب 2/1 محاسبه كند و همچنين مشمولين اين ماده اجازه كار بيش از دوازده ساعت متوالي را ندارند و مي‌توانند حداكثر معادل نصف ساعت كار موظف ماهانه، با توافق كارفرما اضافه كار انجام دهند.
بر اساس اين قانون، كاركنان باليني بيمارستان هاي رواني و سوختگي و كليه اتباع ايراني پرستار، بهيار، كاردان اتاق عمل، كاردان هوشبري و رده هاي وابسته پرستاري شاغل در بخش هاي دولتي و غيردولتي از شمول ماده (75) قانون كار كه بر اساس آن در كار نوبتي ممكن است ساعات كار از 8 ساعت در شبانه روز وچهل و چهارساعت در هفته تجاوز كند، لكن جمع ساعات كار درچهار هفته متوالي نبايد از 176 ساعت تجاوز كند، مستثني مي‌شوند.
بر اساس اين قانون، دولت مي‌تواند مشاغل مزبور را جزء مشاغل سخت و زيان‌آور محسوب و از مزاياي مواد (67) و (68) قانون مديريت خدمات كشوري برخوردار نموده و علاوه بر مرخصي استحقاقي ساليانه حداكثر تا يك ماه مرخصي كار در محيط هاي غيرمتعارف به آنان اعطاء كند. مزاياي اين قانون به شاغليني تعلق مي‌گيرد كه فقط در يكي از بخش هاي دولتي يا غيردولتي مشغول خدمت باشند. روش پرداخت حقوق و مزاياي آنها نيز تركيبي از دو روش ثابت و مبتني بر عملكرد مي‌باشد، به طوري كه مبناي پرداخت در روش مبتني بر عملكرد، تعرفه‌هاي خدمات به صورت كمي و كيفي براساس فهرستهاي ارزيابي خدمات مي‌باشد.
بر اين اساس، تعرفه خدمات كمّي، مبتني بر بسته خدمتي و شرح وظايف مشمولين اين قانون بوده و تعرفه‌هاي كيفي مبتني بر استانداردهاي روشهاي كار (پروسيجر) قابل ارائه در هر ساعت براساس كدهاي اخلاقي و منشور ارتباط با بيمار مي‌باشد.
بر اساس اين قانون، آئين‌نامه اجرائي اين قانون حداكثر سه ماه پس از تصويب اين قانون، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با همكاري وزارتخانه‌هاي كار و اموراجتماعي، رفاه و تأمين اجتماعي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سازمانهاي نظام پزشكي و نظام پرستاري تهيه و به تصويب هيأت‌وزيران خواهد رسيد و از روند اجراء اين قانون سالي دو بار به كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي ‌اسلامي گزارش خواهد شد.

یزد فردا110

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا